Examenzweet?

18 april 2014 - Duino-Aurisina, Italië

In de maand die er verstreken is sinds het vorige verslag, is het leven druk geweest! Zoals aangekondigd in de vorige blog, kwamen mijn tweedejaars een weekend terug naar Duino, wat heel gezellig was!! Het was geweldig om mijn veel gemiste vrienden weer even terug te zien en vast te houden.

IMG_2707IMG_2367IMG_2332

IMG_2378IMG_2406IMG_2394

IMG_2409IMG_2697IMG_2714

Daarna begon mijn kunstexamen! Afgelopen twee jaar hebben we binnen één thema gewerkt aan 12 studioworks (kunstwerken) en 40 handgeschreven en getekende academische sketchbook pagina's. Werken aan kunst was altijd een beetje een sluimerig en zoekend proces, totdat we ineens de deadline voelden aankomen: binnen ongelooflijk korte tijd hebben heeft mijn kunstklas een ongelooflijke tentoonstelling in elkaar gezet. Naast de studiowork en sketchbook documenten, word er namelijk ook een interview gehouden met elke kunstkandidaat. Het duurt ongeveer 20 minuten en je verteld over je werk. Begin April heb ik kunst afgesloten. Dat ging veel te snel! Ik ben dol op mijn kunstklas, en nu is kunst in mijn rooster tot een tussenuur verklaard.
Ik heb mijn kunstexamen online gezet op www.hesterlouter.wordpress.com

Door de drukte rond het kunstexamen, had ik niet in de gaten dat ik griep had gekregen, zodat ik daarna een aantal dagen in mijn bed woonde. Gelukkig knapte ik net op tijd op, want vorig weekend ben ik in Rome geweest met Sebastjan en Ilya. Want als ik nu toch in Italië woon... Moet ik op zijn minst nog een keer de hoofdstad bezoeken voordat ik weer naar Amsterdam afzak. Ik ben namelijk aangenomen bij University College Amsterdam, dat is een samenwerking van de UvA en de VU en werkt als een Amerikaanse universiteit met het "liberal arts & sciences" systeem. Dat betekend een breder onderwijs, in het Engels, waarbij je je eigen vakken kan kiezen. Mijn plan: neurobiologie. University College is wat internationaler en breder gericht dan normale programma's en dat lijkt me een goede aansluiting op UWC.

IMG_2958 - kopieIMG_3147IMG_3144

IMG_3072IMG_3143IMG_2901
Rome

Volgende maand ben ik klaar met mijn eindexamen. 5 t/m 14 Mei hang ik zwetend boven een toets. Het lijkt er nu vooral op dat het zweten vooral door het Italiaanse klimaat veroorzaakt gaat worden, en amper door examenstress - tot nu toe ben ik er zo relaxt over dat ik me toch misschien maar eens zorgen moet gaan maken... Mijn overgebleven examenvakken zijn biologie (higher level), economie (higher level), wiskunde (standard), Engels A1 (standard) en Italiaans (standard).

Het Einde begint heel voelbaar te worden. Aanstaande donderdag is mijn laatste schooldag, opgevolgd door de laatste sessie van mijn social service (theater met gehandicapten in Trieste), en in de avond hebben we het beruchte Leavers Dinner: alle tweedejaars en leraren gaan samen uit eten, terwijl de eerstejaars de vrijheid hebben om de kamers van de tweedejaars overhoop te halen. Daarna hebben we een week vrij om te studeren. Examens, en dan is het plotseling tijd om te gaan. Ik had nooit verwacht dat dat moment écht zou komen... Ik heb al mn spullen amper uitgepakt en het is alweer tijd om naar huis te gaan!

Liefs,
Hester

IMG_2773 (2) - kopie

IMG_3203IMG_2569IMG_2592
IMG_2506Een aantal melige klassenfoto's die voor het jaarboek gemaakt zijn.

1. Joyce van Santen:
    19 april 2014
    Heey Hester!
    Ik wil even zeggen, echt super gave kunstwerken heb je gemaakt! Ongelofelijk!! Ze zijn heel bijzonder en super mooi uitgevoerd! Iets om echt super trots op te zijn! :)
    Ik vind het ook zo tof dat je dit allemaal hebt gedaan, dat je de uitdaging bent aangegaan om met UWC mee te doen. Het was vast een onvergetelijke ervaring, die gelukkig nog niet is afgelopen! Nog heel veel plezier met je laatste paar weken in Italië en veel succes met je examens!

Groetjes, Joyce (van de BSG) :)
  2. Hester:
    19 april 2014
    Hee Joyce! Bedankt voor je reactie, wat leuk om wat van je te horen!! Ben je nog steeds in Duitsland, en wat doe je nu in het dagelijkse leven? Gaat het goed met je?
    Liefs, Hester
  3. Joyce van Santen:
    Heey Hester!
    Ik lees regelmatig je blogs, ik vind het echt leuk om te lezen hoe het allemaal met je gaat in Italië :)
    Ik woon nog steeds in Duitsland inderdaad, en over 3 weken begint het eindexamen, dus nu ben ik veel bezig met mn examens voorbereiden en leren. Ik ga Milieu-Natuurwetenschappen studeren in Utrecht, daar heb ik erg veel zin in! Dat zal echt ook weer een nieuwe fase zijn in mn leven. Ook voor jou als je straks weer terug komt in Nederland lijkt me, jij gaat natuurlijk ook studeren. Vind je het fijn om weer terug te gaan naar Nederland? Of zie je er tegenop om iedereen (in Italië) daar achter te laten? Dat kan ik me namelijk ook best voorstellen..

Liefs, Joyce
  4. Hester:
    21 april 2014
    Aha, dus je komt weer naar Nederland! Dan moeten we tegen die tijd een keer afspreken :)
    Ik vind het een beetje moeilijk om hier weg te gaan, want iedereen gaat weer de hele wereld over en sommige vrienden zie ik de komende tijd niet meer terug, terwijl ik gewend ben om met ze in dezelfde kamer/gebouw/straat te wonen... Dus dat is wennen. Maar ik ben er opzich wel aan toe om te gaan studeren, en ik heb er ook zin in om naar Amsterdam te gaan! Heel veel succes met je examens!!
  5. Hester:
    21 april 2014
    Heb jij niet hetzelfde gevoel? Dat je weer weggaat uit Duitsland, en je vrienden daar gaat missen?
  6. Joyce van Santen:
    21 april 2014
    Ja dat lijkt me hartstikke leuk! :)

Dat zal inderdaad wel even wennen zijn lijkt me... Ja ik begrijp wel wat je bedoelt.. Ik ga denk ik de gezelligheid van school heel erg missen, en gewoon het alledaags ritme van naar school toe gaan en iedereen daar zien. Ik zit trouwens wel op een Nederlandse school om mn vwo diploma te halen, maar ik ben er ook echt nu aan toe om te gaan studeren, dus ik heb heel veel zin om ook weer nieuwe mensen te ontmoeten in Utrecht, mn studie te volgen en te genieten van het studentenleven.
    Wat ik wel heel erg leuk vind is dat ik heb mogen ontdekken hoe het was om op een andere middelbare school te zitten dan de BSG. Het was op de BSG echt heel erg leuk hoor, maar in Winschoten (dat is waar mn huidige school ligt, plaatsje in Groningen) zijn de mensen toch ook weer heel anders, en op die manier leer je weer een andere kant van Nederland kennen. Letterlijk haha..
    Voor jou is dat denk ik dan ook een heel bijzondere ervaring met UWC, omdat je natuurlijk mensen leert kennen van over de hele wereld!
    Bij jou zal het misschien of waarschijnlijk wat zwaarder wegen omdat dit wellicht wel vrienden voor het leven zijn. Althans dat kan ik me wel voorstellen als je daarmee bijna twee jaar hebt geleefd. Vrienden over de hele wereld, dat is wel heel gaaf lijkt me ;)
    Jij ook heel veel succes met je examens he! :)
    Liefs, Joyce
  7. Hester:
    21 april 2014
    Ik ben benieuwd om meer over je ervaring in Duitsland te horen! Dus tot snel ;)
    Liefs!
  8. Joyce van Santen:
    21 april 2014
    Ik ben ook erg benieuwd naar al jouw ervaringen in Italië! Dus tot snel ja ;)
    Liefs! :)
  9. Hester:
    21 april 2014
    Wanneer kom jij ongeveer naar Nederland? (Utrecht neem ik aan, geen Noord-Holland meer..?)
  10. Joyce van Santen:
    22 april 2014
    Nou ik ga soms nog wel naar Noord-Holland voor mn opa en oma, maar ik zal zodra studie begint, dus begin september, in Utrecht verhuizen. Wanneer ben jij eigenlijk terug in Nederland? En je gaat in Amsterdam wonen?
  11. Hester:
    22 april 2014
    Ik ben eind Mei in Nederland, en in Augustus ofzo kan ik geloof ik in mn kamer in Amsterdam!
  12. Joyce van Santen:
    22 april 2014
    Ohh dat is ook al gauw! Geniet nog maar lekker van je laatste paar weken in Italië! Wat leuk dat je dan al in je kamer in Amsterdam kan! :)