Project Week Amsterdam

15 maart 2014 - Duino-Aurisina, Italië

Ciao a tutti,

Vrijdag 28 februari zijn ben ik met 7 anderen naar Amsterdam afgereisd: Project Week! Het was een hele leuke week: gezellig en inspirerend. Hier nogmaals het programma:

Programma PW Amsterdam

We zijn op veel bijzondere plekken geweest, die normaal niet zo makkelijk te bezoeken zijn. Het meest indrukwekkende vond ik de methadonbus (van GGZ) en de Bijlmer, waar drugsverlaafden verplicht 2 keer per dag methadon toegediend krijgen, als enig mogelijke oplossing voor hun probleem. Dat klinkt raar, maar na uitleg van een medewerker begrepen we het doel en het nut van dit programma. De gasten hadden er allemaal respect voor hoe voortvarend Nederland is in het erkennen en verhelpen van verslavingsproblemen; "daar kan mijn land veel, heel veel van leren",  zei Wesley uit Brazilië.
We hebben ook een wandeling over de wallen gemaakt met Richard: een ex-verslaafde die via de Regenbooggroep (verslavingszorg) zijn persoonlijke verhaal aan groepen verteld. Aan het einde van deze wandeling hadden we meer begrip en respect voor verslaving: er is vaak een reden om er in te komen, en het is heel zwaar om er weer uit te komen. Richard beschreef de pijn en de eenzaamheid die hij voelt door het algemene onbegrip over verslaving. Het was een aangrijpend verhaal over iets wat we normaal automatisch negeren.
Bij een bezoek aan de reclasseringsafdeling van het Leger des Heils werd ons uitgelegd hoe ex-gedetineerden weer hun plek in de samenleving kunnen vinden. Diona en Sibel uit Kosovo zeiden dat hun land zich daar nog niet mee bezig houdt, terwijl de gevangenissen overvol raken. "Dit moeten wij ook ontwikkelen...".
De laatste avond hebben we gekookt en gegeten bij RestoVanHarte in Noord, waar 3 keer per week maaltijden worden bereid die buurtbewoners voor weinig geld kunnen komen eten. Het doel van RestoVanHarte is de bemoediging van sociale cohesie, die op den duur bijdraagt aan een betere sfeer in de stad. Ik genoot erg van de positieve sfeer en ik vond het inspirerend om te zien hoe zulke initiatieven succesvol uitgevoerd worden.
Als er iemand meer wilt weten over onze ervaringen: laat me weten!

Ik heb veel gezien, geleerd en genoten. Het was soms best doorzetten om een groep van 7 mensen per fiets overal op tijd te krijgen, maar in de loop van de week ging het doorfietsen, handen uitsteken en fietsen op slot zetten een stuk beter. Slechts één gebroken wiel vind ik een goede score!

Project Week 008Project Week 246Project Week 094
Project Week 102Project Week 138Project Week 140
Project Week 058Project Week 033Project Week 037Project Week 229Project Week 170Project Week 023

Na project week ben ik nog een paar dagen in Amsterdam blijven plakken. Vorige week zondag ben ik blij en veilig naar Duino gereisd. Best wel even wennen om weer na school te moeten, na deze compleet andere week! Vandaag had ik gelukkig de tij om een beetje bij te komen. Vanochtend zijn we in het kader van de 'Latino Week' gaan voetballen, vanavond is de 'Latino Show', dus ik ga me zo eens aankleden als een tortilla, dat is namelijk de dresscode.
Volgend weekend is 'third year reunion': mijn tweedejaars, die afgelopen zomer afgestudeerd zijn, komen terug. Ik kijk er erg naar uit om mijn vrienden die ik sinds afgelopen mei gemist heb weer te zien!!

Liefs,
Hester

1. Zus:
    16 maart 2014
    Topperr ben je! Supergoed georganiseerd en was gezellig met jullie in ons huisje ook. Tot schnelll xxx