School?!

5 september 2012 - Duino-Aurisina, Italië

Joehoe!

200585_476520075705477_1582443633_n228447_265664420217255_1055360811_n320228_4566928261243_145208980_n

School is begonnen (jaja) en dat is aan de ene kant heerlijk, want structuur, maar het is (nu al) uiterst verschrikkelijk want tijd vrijmaken voor school is het meest onplezierige en onmogelijke op dit college. Niet omdat school “stom” en “niet cool” is, maar omdat er zo ongelooflijk veel meer interessante dingen te doen zijn. School en vooral huiswerk zit heel erg in de weg!!!
De structuur van de dag is wel heel anders, veel prettiger vind ik. De lessen en schoolactiviteiten zijn op de een of andere manier veel uitnodigender, er zijn hier geen slepende, saaie, lange dagen meer. De eerste les begint om 8 uur. Elke les duurt 55-60 minuten. De laatste les is afgelopen om 13.15 of 13.45 als je extension hebt (bijv. bij een practicum, dan duurt de les wat langer). Daarna spullen droppen, eten en runnen naar de leuke dingen die ook nog dringend belangrijk en mega interessant zijn, social service bijvoorbeeld of allerlei kleine meetings.
Het IB programma bevat ook social service, physical activities and creative activities. Ik moet een activiteiten kiezen die ik leuk vind en daar ben ik nog niet helemaal uit. Het moet bovendien in je lesrooster passen het er kunnen geen clashes zijn: meerdere activiteiten op dezelfde tijd.

De klassen zijn heel klein, de teacher werd al heel zenuwachtig toen we met 15 in een klaslokaal waren. Ik heb ook geen vaste klas (het heeft ook geen naam, zoals ik vorig jaar A4Y heette), het enige wat hier telt is je voornaam en het land waar je vandaan komt.
We volgen hier een 8 dagen rooster, “huhh waaaat” hoor ik hier al galmen, een week heeft überhaupt maar 7 dagen!  Inderdaad. Het werkt zo: dinsdag was de eerste schooldag, oftewel Day 1. Zo telt het rooster door. Woensdag dag 2, Donderdag dag 3 etc etc. Elke vrije dag stopt het met tellen. Het is heel handig, want als je doordeweeks een cultural trip hebt (of je hebt weekend natuurlijk) dan mis je geen lessen, ze schuiven gewoon een dag op. Bovendien heb ik niet elke maandagochtend hetzelfde blokuur wiskunde, het rooster wisselt per dag / week. Day 1 valt nooit op dezelfde dag.
Het is heel belangrijk dat er niet te veel lessen gemist worden, omdat we maar zo kort les hebben per dag mis je al gauw heel veel. Het niveau is heel erg veel hoger!!!
Het IB bevat zes groepen vakken (bijvoorbeeld groep 4: sciences) waarin je een specifiek vak kan kiezen. Het is de bedoeling dat je 3 vakken op Standard Level (SL) en 3 vakken op Higher Level (HL) volgt. Ik heb besloten dat ik deze vakken ga volgen:

1. English SL    (mother tongue)
2. Italian SL     (second language)
3. Maths SL
4. Biology HL
5. Philosophy HL
6. Visual Arts HL

Ik weet nog niet zeker of ik het vakkenpakket zo laat, eerst maar eens proberen!
Visual arts is een heel belangrijk en moeilijk vak hier. Je werkt twee jaar lang aan een onderwerp wat je ontdekt door middel van art. Ik ga denk ik aan het werk met sociale verhoudingen: eenzaam/alleen/samen zijn.
Ik ga geen Nederlands volgen omdat er geen leraar Nederlands is: het is dus self – taught. Dat is onhandig, moeilijk en heel veel werk. Daarom neem ik Engels als moedertaal.

Ik ben bezig met mezelf te leren goede beslissingen te nemen, of eigenlijk om mezelf te leren dat ik exact de juiste beslissing heb genomen. Er zijn namelijk zo ontzettend veel dingen te doen op dit college dat beslissingen nemen sneller moet gebeuren dan ademhalen.

The cow of Wisdom is helpfull again :)

Als je ergens heen gaat, en je weet hoeveel andere toffe dingen er gaande zijn, is het soms moeilijk om niet aan al die andere dingen te denken: “wat als ik met hun mee was gegaan? Dan had ik het vast veel leuker gehad…”.
Ik begin nu mensen te leren kennen op het college en op de een of andere manier is het dan heel uitnodigend om heel veel dingen te bedenken en organiseren. Het is super super druk, maar: life is a joy!

IMG-20120408-WA0000

Ik ging eerst veel om met 2nd years, omdat zij al gesetteld zijn en daardoor makkelijker in de omgang zijn en vol wijze adviezen en nuttige tips zitten. Nu kan ik het juist weer goed vinden met mijn eigen jaargroep! De afgelopen week hebben we Ganz veel leuke dingen gedaan en ik begin mensen nu wat meer te leren kennen. Het is trouwens heel tof om zo veel mensen te spreken en er achter te komen wie ze zijn en waar ze vandaan komen! Ik vind echt heel exciting :)!

400525_4566935861433_758576556_n

So what did we do?
De 2nd years hadden een geweldige Welcome Show voor ons voorbereid! De avond ervoor was er ook Open Mike, een open podium. Heel leuk, goed en gezellig: omdat Adriatic het muziek / art college is, is er heel veel instant goede muziek en daarmee ook veel gezelligheid (dansen in het maanlicht…).

539526_265956276854736_401351307_n     320251_4552266094075_1790711366_n
Open Mike                                       In een Italiaanse supermarkt :)

Verder is zwemmen en daarbij luid zingen een dagelijkse (nachtelijke?) bezigheid. Het college heeft ook de traditie om eens per maand naar een Ozmica te gaan, een boerderij in de bergen met heel veel bijna gratis wijn. No worries, we misdragen ons niet want we zijn ons er heel goed van bewust dat we voorzichtig moeten zijn om het college en onszelf te beschermen. Het is vooral heel gezellig want je loopt een uur heen en terug door de bergen en in Ozmica zit je aan lange tafels en er wordt uitgebreid gitaar bespeeld en gezongen. Het is een mooie gelegenheid om mensen te leren kennen die je anders eigenlijk nooit spreekt.

Ik ga weer – even naar Porto om te zwemmen, dan even bij Ester langs (het lot heeft besloten dat ik bevriend ben met een almost naamgenoot), koekjes bakken voor de studerende 2ndyears (oeiii wat hebben zij veel huiswerk!), ijsjes eten, chillen in Old Officies, naar Sistiana lopen, naar Monfalcone met Reine en Annelies, weer even zwemmen, massaal thee drinken en spelletjes spelen, een kleine welkom party organiseren voor een net aangekomen coyear, mensen verzamelen om film te kijken, en oh hey! Daar is het ook gezellig, laat ik daar even heen gaan!
Ohja, en een klein beetje huiswerk…

Plakkerige Italiaanse zweetkusjes! (Het is hier nog mooi weer…)
Hihi :)

Lunch at Fore Balcony     Candle Light Picknick

1. Mw de Reus:
    5 september 2012
    Hoi Hester,
    wat goed dat je biologie in je pakket neemt ; )
    ik heb jullie rooster even bestudeerd, handig met die opschuif dagen. Lijkt me best grappig om hier ook uit te voeren.
    Succes met het nemen van je beslissingen. Bedenk dat je soms beter "een" keuze kunt maken en daar van genieten dan lang piekeren over wat nu de beste keuze zou zijn en daardoor niet meer kunnen genieten.
    Ben je al bezig geweest met "fare la bella figura" ? Schijnt een geliefde zondagbezigheid te zijn van italianen.
    groet, mw de Reus - BSG.
  2. Ineke becker:
    7 september 2012
    Hey Hester!
    Allereerst:wat is het leuk om jouw belevenissen te volgen via je blog!Ik heb bijna het gevoel dat ik er bij ben en dat komt niet in de laatste plaats omdat je heerlijk kunt schrijven. Naast alle vaardigheden en kwaliteiten die ik in je 'map' al had ontdekt, komt er dus nog een bij.
    Ik ben het met Mv. de Reus eens, dat zo'n 'opschuif'rooster top is! Lekker dat het zo'n kleine school is.
    Hier zijn we uiteraard ook weer begonnen en er zijn de nodige veranderingen zoals een nieuw e-mailprogramma enzo....
    We houden nog steeds een plekje voor je vrij in Rome (van 20 t/m 25 april '13) dus als je dan 4 daagjes zou kunnen opschuiven :-)
    Blijf genieten en ik ben erg benieuwd naar de Visual Arts,
    groetjes, Ineke/BEC
  3. Hester:
    11 september 2012
    Hoi!
    Bedankt voor de lieve reacties! Wat ontzettend leuk om wat van de BSG te horen :)
    Ik moet even kijken hoe het zit met Rome want daar heb ik nu nog geen idee van... Als het uitkomt ga ik natuurlijk heel graag mee!
    Wat zijn jullie nieuwe email adressen?
    Groetjes Hester :)