Hi! I'm someone from somewhere!

29 augustus 2012 - Duino-Aurisina, Italië

Dear family and lovely friends,

First of all: ik ben veilig aangekomen :D

First steps in Italy... There will be many more!

We vlogen naar Treviso waar we liefdevol ontvangen werden door Reine en Annelies. We zijn samen naar college gereisd, hebben de spullen gedropt en zijn pizza gaan eten in het dorp. We kwamen geloof ik aan om een uur of 5 en we stapten meteen een andere wereld in: iedereen komt naar je toe gerend om je te zien en te knuffelen. Je bent meteen part of the family! Iedereen stelt zich voor. Inmiddels heb ik de zin “Hi! I’m someone from Somewhere” al zo’n 180 keer gehoord.
Onderaan deze blog heb ik een kleine list gemaakt zodat jullie de kluts weer kunnen vinden als deze kwijt is geraakt: een begrijpelijk verschijnsel.
Ik heb nu al het gevoel dat ik heel ver van huis ben, niet vanwege de afstand maar vanwege het compleet andere leven. Ik kan me nu amper voorstellen waarom ik ooit gaf om mooie schoenen en nette jasjes en wat ik ooooit de hele dag deed in Nederland. Life is much better here :D

Ik woon nu in Duino, een klein (supermooi) dorpje dat eigenlijk een soort uwc-bubble is.

Map of Duino

Overal in het dorp zitten residences, labs of classrooms. Ik woon dus niet op een campus met een betonnen muur maar in een dorpje, heel fijn want dan woon je pas écht in Italië. Ik hoef geen portier te passeren om wat locals te spotten.
Elk residence is anders met een andere sfeer. Ik woon in Fore (foresteria), het grootste huis vlakbij alles. Ik deel mn kamer met Elif uit Turkije, Lineo uit Lesotho en Magda uit Polen. We zijn allemaal Primi (firstyears) en we hebben een hele mooie kamer, redelijk groot en met SEAVIEW! Ik word s ochtends wakker met het kabbelende geluid van water.

view       view
View from out of my room.

Ik ben blij dat we in een groot huis wonen, het is wat lawaaiig, maar er is altijd iemand around. Gisteravond liep ik naar de day room om iets te pakken en het duurde 1,5 uur voordat ik weer op mn kamer was – too many nice people! Ik zal hier dus niet zo snel eenzaam zijn en ontbijten word een uiterst sociale bezigheid.
Annelies woont in dezelfde gang, heel fijn want ik kan altijd even langs komen.
Douwe woont in Old Offices, een klein jongenshuis maar heel knus en gezellig en tegenover Fore. Er is daar altijd eten (omdat Fore zo centraal ligt, eet het hele college van ons voedsel) en het is daar heel gezellig dus ik ben daar best vaak te vinden!

Mn bedje :D  My room
My room.

RoommatesRoom 11 - Foresteria
My roommates.

About life at the college:
s ochtend staat er een zak redelijk smakeloze witte broodjes, jam, boter, cornflakes en melk en daar moet je wat ontbijtigs van fiksen. Om de paar dagen staat er ook een doos fruit. S middags en s avonds eten we in de Mensa.
Ik heb een tutor, een leraar kijkt hoe het gaat op school en buiten school, so pretty everything! Ze heet Helen en ze is heel aardig en grappig. Er zitten zo’n 10 mensen in mn tutorgroepje (1st and 2nd years). Elke maand gaan we samen eten.
Er is ook een Nederlandse leraar, Annemarie. Ze geeft economie en ze heeft stroopwafels dus dat is de heimwee hangout.
Als je s avonds na 11 uur ergens gespot word buiten je huis word je genoteerd en dat heeft na een paar keer best wel grote consequenties (ik weet alleen niet meer waaaat…)
Ik weet niet zo goed wat ik nog meer moet vertellen want ik ben inmiddels redelijk ingeburgerd! Vreemde dingen vallen dus niet meer zo op.

Het is hier echt heel erg super mooi! Het is echt heerlijk om wat door het dorp te slenteren want je komt op iedere straathoek uwcers tegen: op het plein, in het cafe, bij het strandje enzovoort. Ik vind het eten ook een good moment, iedereen zit namelijk in gare hippiekleren op een grasveldje of balkon een bordje pasta naar binnen te werken. Altijd buiten en altijd chill.

The sea  The sea
The sea. (5 minutes walk from the college)

Ik voel me nog niet zo thuis hier, ik hoor mezelf steeds zeggen “ik ga nu naar huis” en dan denk ik intussen: wat lul je nou! Het bedje waar ik nu op zit voelt gewoon echt niet als mijn bed, en dat geldt ook voor het bureau, de klerenkast etc etc. Natuurlijk zou dat wel komen, ik moet nu nog even survivallen zonder dat gevoel.
Iedereen is heel lief en staat klaar om je te helpen. Je bent echt overal welkom. Dat is best wel wennen- ik heb gisteravond bij Annemarie (een lerares) in mn pyjama op de bank gehangen en bankhangen bij teachers was een paar dagen geleden nog ondenkbaar.

Ik zit nu op mn kamer en ik word voortdurend uitgenodigd voor gezelligheid maar ik heb nu even “vrij genomen”. Het is best wel moeilijk te bedenken: heh laat ik eens op mn kamer gaan zitten want er zijn zo veel places to be.
Ik heb trouwens foto’s opgehangen zodat mn Poolse roommate door jullie allemaal vriendelijk aangestaard wordt en wat meer dingetjes ingericht (kast ingepakt, boek geshowd en tentoongesteld en mijn hoofd slaapt op een prachtig lief kussensloop :D).
Het is nog steeds een beetje kaal (dit kan je zien als een hint…) (hmmm…) (dit moet je zien als een hint…) maar waarschijnlijk wordt het snel gezelliger. Als een thuis!

Deze dagen hebben we introductie, dat is vooral heel veel pratende mannetjes, meetings en tests. We krijgen bijvoorbeeld intro in alle vakken zodat we kunnen kiezen en placement tests om te kijken of je niveau enigszins acceptabel is.
Ik merk wel dat ik teveel verwacht van alles hier, ik ben hier pas een paar dagen maar ik wil meteen al vanalles (top gezelligheid, vrienden for life en een thuis-gevoel).
Ik denk dat het over een paar weken beter word, dan is de toon gezet en de sfeer veel beter.

Ik ben moe dus dag lieve knappe mensen!
Jullie horen later meer – dit redelijk onsamenhangende verhaal is slechts een impressie van hier, een petite alles in here.
Lots of love!

Schiphol... Vaarwel!
Afscheid op Schiphol.

Someone from Somewhere – geheugensteuntje
Mijn kamergenoten zijn Elif uit Turkije, Lineo uit Lesotho en Magda uit Polen.
Douwe: mijn jaargenoot (coyear) uit Nederland.
Reine en Annelies: de Nederlandse tweedejaars (2ndyears / secondi). Ze weten alles over het college en helpen ons heeeel erg! En ze zijn heel lief!
Entisar: mijn buddy uit Ethiopië.
Annemarie: de Nederlandse lerares op college (ze geeft economie en ze heeft een coole man en een baby)
Helen: mn tutor (leraar / mentor). We zitten met een stuk of 10 mensen in een tutorgroepje bij Helen. Elke maand gaan we bij haar eten.
Foresteria: het huis waarin ik woon.

1. Majsa:
    30 augustus 2012
    Ahw wat suuuper leuk!! Echt leuk&duidelijk verhaal en echt prachtig uitzicht! De jongens zijn ook niet echt verkeerd, haha
  2. Aleida:
    30 augustus 2012
    Hessie! Lekker bezig! Ziet er allemaal supermooi fijn warm gezellig en totaal chill uit:) Geniet van de zee, de vrijheid voordat je hoeft te gaan leren en het lekkere weer natuurlijk. Ben blij dat het daar zo lekker is schat, enjoy. En leuke foto's naast je bedje hihaaa!
    dikke kusss <3
  3. Dorien:
    klinkt allemaal super!! heel veel plezier:) xxx <3
  4. Jan louter:
    Lief Hes,
    Het ziet er goed uit. De foto's heb ik ook goed bekeken en herken alles weer.
    Doe je best bij de introductielessen. Laat ons weten als je toch andere vakken/niveaus kiest. We houden heel veel van je. Liefs, pap
  5. Atti Scholten:
    lieve Hester,

dank je wel voor je interessante bericht en de prachtige foto's. Ik vind het ook leuk te horen dat je aan het onderzoeken bent wat nodig is om je thuis te voelen ergens en volgens mij ben je er goed op weg mee. Het is een hele kunst om op je eentje te durven zijn en de tijd te nemen bij te komen en uit te rusten.

liefs

Atti
  6. Tara Thelen:
    30 augustus 2012
    Wonderful to read Hester! What a super experience this will all be for you.
  7. Oma/opa:
    Hoi Hes,
    Wij genieten van jouw enthousiaste verhalen. en door de foto`s
    krijgen we een goed idee van je woon- werk- en vrije tijds omgeving. Het ziet er goed uit.
    Hartelijke groeten, Oma/opa
  8. Oma/opa:
    Hoi Hes,
    Wij genieten van jouw enthousiaste verhalen en door de
    foto`s krijgen we een goed beeld van jouw woon- werk- en
    recreatie omgeving. Het ziet er heel goed uit.
    Hartelijke groeten, Oma/opa
  9. Vera:
    31 augustus 2012
    Hey Hes!
    Klinkt super leuk, super chill, en super fijn! Ik hoop dat het binnenkort meer als een echt thuis gaat voelen, zodat je echt weer je eigen plekje hebt.
    Veel succes op school en met alle rare tests die gekke mannetjes je voorschotelen.
    Liefs xxxx
  10. Germa:
    31 augustus 2012
    Lieve Hester, mooi beschreven je eerste indrukken. We krijgen daardoor hier in NL een goed beeld van wat je allemaal meemaakt.
    Sterkte bij de start, liefs Germa
  11. Sam:
    2 september 2012
    heeeeeej hester!
    mooi dat je het zo leuk hebt daar!
    veel plezieeeer! xxx
  12. Jan Nobbe:
    3 september 2012
    Beste Hester, wat een voorrecht om daar te mogen vertoeven en studeren! Natuurlijk vergt het enige tijd om je echt thuis te voelen, maar dat zal zeker lukken. Goed dat je een foto met de plattegrond van het dorp hebt bijgevoegd. Houd ik van als geograaf.
    Tijden de rit naar mijn vakantiebestemming (Dubrovnik/Montenegro) ben tijdens de etappe naar Triest vlak langs je "huis" gereden. Veel plezier en succes. Hartelijke groet,ook van andere collega's van de BSG. Jan Nobbe
  13. An en Tine:
    3 september 2012
    Lieve Hester,
    Wat een mooie start! Leuk dat je in het prachtige dorp Dunio woont. Wij zijn er ook geweest en zien het nu door jouw verhaal en de foto's weer helemaal voor ons.
    Veel succes met de studie,het wennen en je thuis voelen in je nieuwe omgeving ect.
    Liefs,
    An en Tine