Winterfriend

16 november 2012 - Duino-Aurisina, Italië

Allora… Va bene!

Ik zit nu in de vensterbank van het raam met het mooiste uitzicht en ik ben blij dat het weekend is, want ik heb zin / behoefte om een beetje vrije tijd te hebben en om uit te slapen…. Ochja :)
Al zit dat er morgenochtend niet in, want ik ga naar Ravenna, met een World Arts & Cultures trip van de secondyears mee. Dat betekent om 6:00 AM verzamelen… En een superleuke, interessante dag natuurlijk : )

Het gaat goed! Na het long weekend wordt iedereen doorgaans een beetje moe en het werk wordt meer  dus deze weken zijn wat gestresst. Daar hebben we wel een oplossing voor – zoals we eerst EE-friends hadden, hebben we nu Winterfriends. Alle 2ndyears hebben een 1styear onder hun hoede genomen en die laten anoniem cadeatjes / taarten / koekjes / brieven achter in Mensa om je een beetje op te vrolijken. En natuurlijk sturen wij, de primi, ook dingen terug! Een super leuk concept want het is een goede manier om iemand beter te leren kennen die je in daily life niet zo vaak spreekt.
Het EE-friend seizoen (EE staat voor Extended Essay, het profielwerkstuk dat de 2ndyears moeten schrijven. De primi hebben toen mysterieuze cadeautjes voor de 2ndyears achtergelaten) hebben we afgesloten met een zeer, zeer geweldige EE-show! Wij primi hebben ongelooflijk veel geoefend, geproduceerd en soms ook een beetje gelogen, met een heel gaaf resultaat! Tijdens de EE-show vonden de 2ndyears ook uit wie hun mysterieuze 1styear is. Dat deden we door de 2ndyears een kledingstuk / accessoire te geven dat we zelf ook dragen, zodat ze hun partner kunnen vinden.
Ik heb Jacob en John, mijn EE-friends, een konijnenpak gegeven :) hihi

Verder begin ik me er wel bewust van te worden dat ik Hollandse gezelligheid zoals Sint Maarten en binnenkort Sinterklaas mis, en ook allerlei andere tradities gaan gewoon door: de jaarlijkse sportdag 2be2gether voor kinderen met en zonder handicap die ik met heel veel coole mensen organiseerde en ook het brugklaskamp is pas geweest. Het is jammer, maar helemaal geen ramp, want het leven is hier goed.

En, niet te vergeten… Het wordt hier koud! Heel erg koud! Duino maakt zich op voor de Bora, een keiharde wind die ergens vanaf de po-vlakte komt (misschien een aardrijkskundige die er meer vanaf weet?) Het is een interessant verschijnsel. De Bora overleven is een redelijke… skill. Men hangt bijvoorbeeld touwen langs de straat om jezelf met je wapperende haartjes naar school te bewegen en om ervoor te zorgen dat klein uitgevallen wezens met beiden voeten op de grond blijven, om een kleine indicatie van de kracht van deze wind weer te geven. Maar, zoals Emma geruststellend sprak, “Wie wilt nou niet zijn tijd besteden in een kasteel in Italië, ookal is het weer enigszins teleurstellend?”.

Het IB (schoolsysteem) begint ook steeds meer op het IB te lijken, also known as heel hard werken! Dus dat doe ik ook braaf, al is het de kunst om een balans te vinden tussen het werk en alles wat niet werk is (socialize en voldoende slaap). Ook dat gaat prima.

Verder ben ik Zeer Verheugd om u allen mede te delen…
Rummmtumtitummmm
DE UWC SELECTIE 2013-2015 IS GEOPEND!
Dus! Wil jij je school afmaken in Italië, India, Singapore, Hongkong, Canada, Amerika of één van de andere United World Colleges? Wil jij net zo’n ontzettend gave ervaring hebben als ik nu heb?
Zit je in 4 vwo, 5 vwo of 4 havo? BRAVA!
Kijk eens op de site, www.uwc.nl, ga naar de Open Dag op 12 januari (heel erg aan te raden), en alsjeblieft alsjeblieft neem contact met me op! Want geloof me, ik vind niks leuker dan jou helpen met je vraag, beslissing en/of aanmelding.
Mijn email adres is [email protected] en ik ben natuurlijk ook op Facebook te vinden.
Tot snel…! ;)

185244_4644635276312_257892693_n

Fijn weekend allemaal!
Tanti baci en heel veel liefs,
Hester

1. Oma/opa:
    17 november 2012
    Hoi Hes,
    Sinterklaas is vandaag aangekomen in Roermond. Voor ons nog
    ver weg, maar volgende week in Heiloo. Voor jou , lang geleden,
    een foto in je boek als herinnering. Een leuke dag in Ravenna en
    hartelijke groeten, Oma/opa
  2. Jan Nobbe:
    20 november 2012
    Dag Hester,

Ik begreep de hint! ->

De Bora wordt vooral na de zomer gevoeld in het Adriatisch kustgebied tussen Dubrovnik en Triëst en dan weer vooral tussen Senj en Triest.

“La Bora nasce a Segna (=huidige Senj in Kroatie), si sposa a Fiume (= huidige Rijeka) e muore a Trieste”.

Het gaat om een koude, droge noordoostelijke valwind die orkaankracht kan bereiken. Rederijen nemen dan hun veerboten uit de vaart.

Bij Senj “valt” de Bora (= Italiaans; Bura = Kroatisch) vanaf het Velebitgebergte naar de Adria en teistert daarna de oostelijke flanken van de eilanden. Mijn favoriete eiland Rab heeft daardoor aan de oostzijde het uiterlijk van een maanlandschap.
    Vanaf daar verplaatst de wind zich langzaam naar de noordelijke Adria en zwakt af na Triëst.
    Maar jullie krijgen daar klaarblijkelijk een staartje mee!

Hartelijke groet!